Jobs In Optiek

TAKE
YOUR
TIME

Hoger scoren in Google? Wat levert het je optiekzaak op?

Hoger scoren in google

Table of Contents

Hoger scoren in Google - Effect op je optiekzaak

€ 9.330 extra omzet jaarlijks. Dat levert het je optiekzaak op als jouw website die eerste plaats in google kan bemachtigen voor de lokale zoekopdracht “Opticien + Gemeente”. Wil jij ook hoger scoren in google? En wil je weten waar je best eerst op focust?

Het onderzoek bestond uit twee delen, namelijk wat de impact is van hoger te scoren in google en waar je best eerst op focust om te zorgen dat je website een hogere positie kan bereiken. Hoe hebben we dit voor jou gedaan?

Onderzoek naar impact:
  • Gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten (voor 38 lokale zoekopdrachten)
  • Klikfrequentie toegepast van toepassing op je positie in Google
  • Gebruik van het percentage websitebezoekers welk effectief naar een winkel gaat
  • Conversiepercentage
  • Gemiddeld bedrag per verkochte bril
Onderzoek naar focus:
  • 38 lokale zoekopdrachten – een lokale zoekopdracht is bijvoorbeeld “opticien londerzeel”
  • Voor de eerste vijftig posities werd de impact gemeten op content score, laadtijd, autoriteit en gebruik van gestructureerde data
  • Om dit alles te meten werd gebruik gemaakt van Surfer Seo

Voor de duidelijkheid, je positie in Google wordt bepaald door meer dan enkel deze vier. Zo dien je bijvoorbeeld ook rekening te houden met interne links, meta omschrijving, sociale media (linkedin, facebook, instagram, enzovoort), google afbeeldingen, ssl certificaat, enzovoort.

Ik las ergens dat er een 200-tal parameters zijn welke meespelen in de algoritmes van Google om je positie te bepalen voor een zoekwoord.

Effect zoekmachine optimalisatie (SEO)?

extra omzet per jaar door hoger te scoren in google

€ 8.814 per jaar is het verschil tussen de eerste positie en de tiende positie in google. De groene balken in de grafiek is je omzet verkregen door SEO en de blauwe balken is je omzet door gebruik te maken van SEA (gesponsorde zoekresultaten).

En hoe zijn we aan deze cijfers geraakt?

  • 49 zoekopdrachten gemiddeld per maand voor een lokale zoekopdracht (bv. Opticien Londerzeel). Resultaten van grote steden werden niet meegenomen in dit gemiddelde
  • Gebruik van de klikfrequentie welke afhankelijk is van je positie in Google om het aantal websitebezoekers in te schatten
  • 88% van de mensen welke een lokale zoekopdracht doen op hun smartphone bezoekt een winkel binnen de week (Bron Google Insights). Wat ik persoonlijk een hoog percentage vind
  • 10% werd aangehouden als conversiepercentage (= aantal verkopen van een bril delen door aantal bezoekers van je winkel)
  • € 450 werd aangehouden als gemiddelde prijs per verkocht bril


Ondertussen zijn er al enkele termen gebruikt welke misschien niet duidelijk voor je waren zoals zoekwoord, seo, sea en klikfrequentie. Hieronder vind je meer uitleg over deze.

Wat is een zoekwoord?

Een zoekwoord is de combinatie van één of meerdere woorden. Een voorbeeld van een keyword is bijvoorbeeld “Opticien Antwerpen”. Maar dit kan evengoed “Opticien Antwerpen welke sportbrillen verkoopt” zijn.

Hoger scoren in Google? Ontgrendel de kracht van zoekwoorden!

Een eerste belangrijke stap is het vinden van de juiste zoekwoorden waar je op gaat focussen. Het heeft totaal geen zin om willekeurig verschillende pagina’s aan te maken op je website zonder dat je een zoekwoorden onderzoek hebt uitgevoerd.

Je eerste stap is dus het uitvoeren van een onderzoek. Daarmee bepaal je de zoekwoorden waarvoor je wil scoren in zoekmachines en gevonden worden door potentiële klanten.

Op basis van deze selectie ga je starten om pagina’s aan te maken op je website en deze te optimaliseren (en blijven optimaliseren).

Focus dus op een aantal pagina’s welke tip top in orde zijn en waarvoor je wel zal scoren in google.

Hoe de juiste zoekwoorden vinden?

Een handige tool om je zoekwoorden onderzoek te ondersteunen is de site AnswerThePublic. Je kan hier gratis 3 opzoekingen doen per dag of je kan kiezen voor de betaalde versie.

Je krijgt naast het maandelijks volume van de zoekopdracht ook inzicht in gerelateerde zoekopdrachten of vragen welke mensen stellen gerelateerd aan je zoekwoord.

Van hieruit kan je dan ontdekken of er andere interessante zoekwoorden zijn welke jij kan gebruiken om te scoren in google.

Op basis van je selectie ga je pagina’s aanmaken en vullen met content gerelateerd aan het zoekwoord.

aantal bezoekers per jaar lokale zoekopdracht opticien

235 bezoekers extra jaarlijks voor de lokale zoekopdracht “opticien + gemeente”. Dit is het aantal bezoekers welk je extra mag verwachten als je op de eerste plaats weet te geraken.

Als je had gefocust op de lokale zoekopdracht “brillekes + gemeente” had je welgeteld nul extra bezoekers gehad. Zelfs met een eerste plaats.

Ik begrijp dat een visueel aantrekkelijke website belangrijk voor jou en je klanten is. Maar je begrijpt ook dat potentiële klanten pas kunnen genieten van het visuele als je wordt gevonden.

Daarom is het belangrijk dat je hoger in google staat en waarom je ook budget dient te voorzien om dit te realiseren.

Wat is klikfrequentie (CTR)?

Je klikfrequentie is het aantal keer dat iemand op je website heeft geklikt in de zoekresultaten van een zoekmachine (bijvoorbeeld Google) ten opzicht van het aantal keer dat deze in de zoekresultaten werd weergegeven.

Is je website bijvoorbeeld 10 keer in de zoekresultaten voorgekomen en is daar 1 keer op de link van je website geklikt dan heb je een klikfrequentie van 10%. Regelmatig zie je CTR hiervoor voorbijkomen. CTR = Click Through Rate (dat is dus hetzelfde maar in het Engels).

klikfrequentie hoger scoren in google

39.8% is je klikpercentage als je de eerste plaats weet te bemachtigen in de organische zoekresultaten (SEO) van zoekmachines (Bron = Firstpagesage).

2.1% mag je verwachten voor SEA. Ga zeker ook even kijken op de pagina van Firstpagesage en ontdek daar nog andere percentages. Bekijk deze eens als je featured snippets zou weten te bemachtigen. Zelfs al haar je maar één featured snippet, het is de moeite waard.

Ben je ondertussen al overtuigd geraakt dat hoger scoren in Google je effectief iets kan opbrengen?

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization of in het Nederlands Zoekmachine optimalisatie. Het doel van SEO is dat je meer bezoekers naar je website haalt. Welke dan uiteindelijk in je winkel terechtkomen om een bril aan te kopen.

En om dit te realiseren ga jij je website optimaliseren zodat je een hogere positie in een zoekmachine kan bemachtigen. Omdat je hoger scoort zal je klikfrequentie verbeteren en kan je meer potentiële klanten bereiken.

Gratis is SEO niet. De bezoekers welke je via de organische resultaten genereerd kosten je effectief niets. Om hoger te scoren in google ga je wel rekening dienen houden met een minimale investering in een seo specialist (of in je eigen tijd).

Wat veel mensen trouwens niet weten is dat Google twee organische zoekresultaten heeft. Namelijk één voor desktop en daarnaast één voor mobiele apparaten.

Wat is SEA? En wat is het verschil met SEO?

SEA staat voor Search Engine Advertising. Je gaat dus betalen om in de zoekresultaten opgenomen te worden. In Google herken je deze omdat er “Gesponsord” bij vermeld staat en ze staan boven de organische zoekresultaten (SEO).

Het belangrijkste verschil tussen SEO en SEA is dat je het eerste langer duurt voordat je op de eerste pagina van zoekmachines terecht zal komen. Met SEA zal je onmiddellijk bovenaan staan (zolang je blijft betalen).

En met bovenaan staan, wordt bedoeld, voor de zoekwoorden waarvoor je hebt betaald of waar jij je op focust.

Zowel Search Engine Advertising als Search Engine Optimization heeft een kostprijs. Voor SEA betaal je rechtstreeks aan (meestal) Google en bij SEO betaal je een specialist om dit voor jou te realiseren.

SEA mag je dus vergeten?

Op het eerste zicht zou je zeggen dat SEA niet nuttig voor je kan zijn. Uiteindelijk zal een tiende positie via SEO je meer websitebezoekers opleveren dan een eerste positie in SEA.

Toch kan het nuttig zijn om gebruik te maken van SEA. Stel, je staat nog niet op die eerste pagina van de zoekresultaten voor een bepaald zoekwoord?

Dan kan het interessant zijn om gebruik te maken van SEA om toch bezoekers naar je website hiervoor te krijgen. Je doet dit tot je via SEO minimaal op een tiende plaats komt te staan.

Waar op focussen om hoger te scoren in Google?

SEO Pijlers

SEO kan je opsplitsen in 3 onderdelen waaraan je afzonderlijk kan werken om hoger te scoren in zoekmachines.

Techniek (on page seo)

De technische kant heb je voor het grootste gedeelte zelf in de hand. Het gaat hier dan over onder andere:

  • Laadtijd van de individuele pagina zelf op je website
  • Interne links welke je gebruikt om aan Google duidelijk te maken welke pagina’s op je site belangrijk zijn
  • Responsive design – dat je website visueel op zowel desktop als mobiele toestellen werkt

Content (on page seo)

De inhoud van je pagina’s:

  • Is je content relevant en sluit deze aan bij je zoekwoord?
  • Is deze waardevol voor je bezoekers? Gouden tip – kijk naar het “bouncepercentage” in Google Analytics welke je hierin kan helpen om dit te bepalen
  • Is de content goed leesbaar? Zijn de zinnen niet te lang, gebruik je voldoende witruimte, enzovoort

Autoriteit (off page seo)

Deze is moeilijker omdat je deze veel minder in de hand hebt. Het gaat hier vooral over het aantal externe links (backlinks) welke naar jouw website linken.

Onthoud ook dat niet elke link evenveel waard is. Veel hangt af van de autoriteit van de andere websites en de mate waarin de link relevant is voor je zoekwoord.

Scoren in Google? Impact van je Content

seo tips - focus op content om te scoren in google

Heel eenvoudig – kwalitatieve content op je website gaat je meer kans geven om op de posities één tot en met tien te komen voor je zoekwoord.

Twee seo tips ivm je content
  1. Je content bestaat niet enkel uit je geschreven tekst. Maar ook uit afbeeldingen, titels, subtitels, meta description, enzovoort.
  2. Vergeet niet om je zoekwoord (ook wel Keyword genoemd) toe te voegen in de “Alt tekst” van een afbeelding (als dat logisch is).


Een veelgemaakte fout bij het creëren van content is dat deze veel te kort is. 100 woorden op een pagina gaat je niet helpen om te scoren in google.

Content - ontbrekende veelvoorkomende woorden

content optimaliseren

Het betreft hier veelvoorkomende woorden welke ook op de andere websites staan welke voorkomen in de zoekresultaten.

Eenvoudig gezegd – Des te meer veelvoorkomende woorden die ontbreken in jouw content zal je content score verlagen. Wat uiteindelijk zal leiden tot een lagere positie in Google.

Scoren in Google? Impact van je laadtijden

impact snel laden op je positie in google

Ik was eerlijk gezegd enorm verrast door dit resultaat. Het vreemde is dat pagina’s met een tragere laadtijd hoger scoren in google. En dit staat haaks op wat ik verwacht had.

Dieper gaan analyseren van de cijfers was de enige mogelijkheid om dit te verklaren. Ik heb dan de momenten bekeken waarbij de content score hetzelfde of beter was, maar de positie in google was slechter.

impact snel laden op je positie in google

In 64.71% van deze situaties, waarbij het verschil in content score verwaarloosbaar is, stond de pagina met de betere laadtijd hoger in Google.

De laadtijd heeft dus effectief een positieve impact op je positie in de zoekmachines (maar eerlijk gezegd is dit minder dan verwacht).

Scoren in Google? Impact Autoriteit

effect backlinks op hoger scoren in google

Eenzelfde verhaal als voor de laadsnelheid van je webpagina. Ook hier de verwachting om een duidelijk verband tussen autoriteit en je positie in google aan te treffen. Maar ook hier is dit niet zo.

Wat is een autoriteit score?

De score geeft aan hoe waardevol je website is. Meestal is de score van nul tot en met honderd. Hier werd deze herleid van nul naar tien. Deze score werd niet ontwikkeld door Google, maar door Moz.

impact links kwalitatieve websites op jouw webpagina

Dezelfde oefening uitgevoerd als voor de laadtijden en dan zie je wel de impact van autoriteit op je positie in google.

Ervoor zorgen dat er kwalitatieve links naar je website verwijzen zal je helpen om hoger te geraken in zoekmachines.

Seo tips: Google hecht meer waarde aan de kwaliteit van de links dan de kwantiteit.

Scoren in Google? Gestructureerde data

Wat is gestructureerde data?

Gestructureerde data zijn metagegevens welke op je webpagina zijn opgeslagen, maar die onzichtbaar zijn voor de gebruiker. Op basis hiervan kan data geordend worden voor zoekmachines. Google kan dan beter interpreteren waarover je webpagina gaat.

impact gestructureerde data op de positie van je zoekwoorden

Duidelijk verband tussen het aantal gestructureerde data welke werden toegevoegd en je positie in de zoekresultaten.

Hoe beter jij aan zoekmachines kan aangeven waarover je webpagina gaat, hoe meer kans je hebt om hoger te scoren.

Hoger scoren in Google - Conclusie

Wat levert het je optiekzaak op in euro's?

€ 9.330 per zoekwoord per jaar extra omzet voor je optiekzaak. Dat kan het je opleveren (best case scenario) door je webpagina op nummer één te krijgen in Google.

Ik vestig je aandacht erop dat het hier gaat over één zoekwoord. Er zijn verschillende zoekwoorden waar jij op kan gevonden worden en welke bezoekers naar je website leiden.

Think out of the box

En denk daarbij aan niet enkel de lokale zoekopdrachten voor je eigen gemeente, maar stel dat je ook gevonden zou worden bij zoekopdrachten in naburige gemeentes?

Heb je er ook al bij stilgestaan dat in het bedrag van de extra omzet per jaar nog geen rekening is gehouden met toekomstige aankopen van deze nieuwe klanten?

Inzetten op je website optimaliseren en hoger scoren in google zal je geen windeieren leggen. Hou wel rekening dat dit een continu proces is. Je zal regelmatig je content dienen aanpassen en up to date dienen houden.

SEO tips

De beste seo tips welke ik je kan meegeven?

  • Doe een zoekwoorden onderzoek en focus op de juiste keyword(s)
  • Focus op kwalitatieve content voor je keyword
  • Zorg dat je de “meest voorkomende woorden” hebt opgenomen
  • Schrijf content voor je potentiële klanten en niet enkel om je content score te verbeteren
  • Voeg gestructureerde data toe aan je website
  • Als je de eerste drie punten in orde hebt, ga dan de laadtijden van je website optimaliseren
  • De eerste drie punten in orde? Optimaliseer je backlink profiel (externe links)


SEO bestaat uit veel meer dan enkel deze zaken, maar optimaliseer je deze dan ga je al een heel eind komen. En vergeet niet dat dit een continu proces is dat je dient te onderhouden.

Waar laten optiekzaken kansen liggen?

Ik zie heel wat optiekzaken welke investeren (tijd of geld) in het laten ontwikkelen van een visueel aantrekkelijke website en ervoor zorgen dat hun sociale media tip top in orde zijn.

En dat is begrijpelijk want dit is heel zichtbaar en visueel. SEO is, naast de tekst en afbeeldingen welke je op je website hebt staan, iets wat meer abstract is.

Maar denk even na over volgende statistieken (bron: Ahrefs):

  • SEO zorgt voor 1.000% meer traffic dan Sociale Media (organisch)
  • 68% van alle online ervaringen starten via een zoekmachine
  • 53.3% van alle traffic op websites is afkomstig van zoekresultaten

Een visueel aantrekkelijke website zorgt ervoor dat mensen op je website blijven. Mensen dienen je website wel eerst te vinden en daarvoor heb je SEO nodig.

Via sociale media kan je een online relatie met je klant opbouwen. SEO zorgt ervoor dat er een eerste contact zal ontstaan.

Het is dus niet focussen op het één of het ander, het is zorgen dat de je voldoende aandacht geeft aan alle drie.

Ook overtuigd dat SEO je optiekzaak kan laten groeien? Contacteer e-people, ik kan je helpen. Of denk je dat het toeval is dat e-people voor heel wat zoekwoorden op de eerste pagina sta van Google?

En daar kan jij op een andere manier ook van genieten. Als jij op zoek bent naar een nieuwe medewerker voor je optiekzaak kan je ook je vacature openzetten via e-people. Ofwel via de search die volledig via e-people verloopt ofwel door enkel jouw vacature onder jouw naam open te zetten. In dit laatste geval verloopt de verdere communicatie tussen jou en de sollicitant. E-people ziet hier niets van.