Marketing Optiek – Website laten maken voor je optiekzaak?

Marketing Optiek Zelfstandige Opticiens

Inhoud

Zelfstandige opticiens welke online zichtbaar willen zijn hebben al lang begrepen dat een professionele website laten maken voor je optiekzaak een sine qua non is. Het vinden van de juiste professionele partner welke je hier als professional in kan ondersteunen en waar je goed zit voor de toekomst is echter een uitdaging.

In deze blog “Marketing Optiek – Website laten maken voor je optiekzaak?” deel ik mijn persoonlijke ervaring; zo kunnen jullie van mijn fouten leren😒 en sneller succes boeken.

Zelfs al heb je al een site, kan het nuttig zijn dit door te nemen en te kijken of je huidige site in orde is.

Marketing Optiek

Een site laat je meestal maken met een bepaald marketing doel voor ogen als opticien. In de meeste gevallen zullen dit één of meerdere van onderstaande zijn:

  • Bestaande klanten informeren om ze terug naar je fysieke winkel te laten komen (je huidige klantenbestand).
  • Potentiële klanten bereiken (communicatie met je toekomstige doelgroep) zodat deze naar je fysieke winkel komen.
  • Opzetten van een webshop zodat je via deze weg producten (Zonnebrillen, Lenzen, monturen, …) aan je klanten kan aanbieden en verkopen.


En om dit te realiseren ga je op zoek naar een specialist welke dit voor jou kan realiseren en waar je een samenwerking mee aangaat.

Websitebouwer vinden

En hoe vind je nu een zelfstandig ondernemer die dat voor jouw optiekzaak kan realiseren? Als je mensen kent (in de optiek) welke een site hebben laten maken kan je al bij hen eens horen of ze tevreden waren.

Anders ga je op zoek op internet naar websites van andere opticiens (of een ander zelfstandig ondernemer) welke je visueel aanspreken. Meestal kan je onderaan die website zien wie deze gemaakt heeft en kan je in contact komen met hen.

Als het bouwen van je website slechts een onderdeel is van je totale marketingstrategie waar jij op zoek bent naar hulp, lijst dan eerst voor jezelf op welke wensen je hebt. Zoals bijvoorbeeld drukwerk, ontwerp huisstijl, uitwerken marketingstrategie, social, …

Tip 1: Vraag rond bij mensen welke je kent of ze tevreden zijn over hun websitebouwer of zoek naar visueel aantrekkelijke websites en bekijk wie deze heeft gemaakt.

CMS selecteren

Het kiezen van de juiste website bouwer kan een uitdaging zijn als je geen expert bent, maar het is cruciaal voor jouw succes. Het gaat niet alleen om de kwaliteit van de site, maar ook om de afhankelijkheid van het bedrijf dat deze bouwt.

Als je voor elke wijziging als opticien een professional moet inhuren, zal de rekening zich op termijn flink opstapelen. Maak daarom een weloverwogen keuze om toekomstige (marketing) kosten te minimaliseren.

Er zijn meerdere goede CMS systemen op de markt, maar persoonlijk heb ik gekozen voor WordPress en wel om volgende redenen:

  1. Het is veruit het meest gebruikte CMS systeem ter wereld. Ongeveer 1/3 de van alle websites is hiermee gemaakt. Met andere woorden er is heel veel aanvullende content welke gemaakt wordt en welke je kan gebruiken (waar je in veel gevallen voor dient te betalen).
  2. Omdat het zoveel gebruikt is, vind je ook heel wat websitebouwers welke hiermee overweg kunnen. Als het dus op termijn niet goed loopt met je huidige websitebouwer kan je eenvoudig overschakelen naar iemand anders.
  3. Met enige ondersteuning kan je zelf ook aanpassingen maken aan je website en ben je minder afhankelijk.


Tip 2
: Bepaal vooraf welk CMS je voor de website wil gebruiken en houd hiermee rekening bij het selecteren van een websitebouwer.

Tip Extra 1: Ga je voor WordPress als CMS, volg dan een korte opleiding. Zelf hebben we de opleiding gevolgd bij Koen van de onderneming wolk en kunnen we deze absoluut aanraden! Via https://wolk.be/ kan je meer info vinden over de opleidingsdata.

Websitebouwer selecteren

Je hebt nu als zelfstandige opticien je oog laten vallen op bedrijven om jouw site op maat te maken. En nu? Je zal zien dat je terecht gaat komen bij bedrijven welke ofwel enkel een website bouwen of meerdere diensten zullen aanbieden (vooral het laatste).

Specialisaties marketing bureau

Kijk vooral goed na waar ze echt in gespecialiseerd zijn. Toen we zelf een tijd geleden op zoek waren hebben we samengezeten met 3 bedrijven welke we geselecteerd hadden. Ze boden alle drie het volledige pakket aan (marketing, site, socials, …), maar met wat graafwerk viel het ons op dat ze gespecialiseerd waren in 1 of 2 diensten welke ze aanboden, maar zeker geen specialisten in alles wat ze aanboden.

  • Nummer 1 was voornamelijk gespecialiseerd in grafische ontwerpen en drukwerk.
  • Nummer 2 blonk uit in het bouwen van een website.
  • Nummer 3 was dan weer ijzersterk in het uitwerken van een (marketing)strategie.


Aangezien wij op zoek waren naar beeldmerk ontwerp en huisstijl, website bouwen, grafisch ontwerp, marketingstrategie en fotografie, vonden we bij ieder van hen wel iets, maar zeker niet het volledig pakket. Alhoewel dat wel zo wordt gecommuniceerd.

Hoe hebben we dit ontdekt? We hebben de bedrijven opgezocht op LinkedIn en hebben daar de profielen van de zaakvoerders en hun medewerkers bekeken. Daar kwamen we al snel tot de vaststelling dat zij voor bepaalde takken welke ze aanboden, weinig kennis en ervaring hadden.

De zoektocht heeft ons doen concluderen om niet alles bij 1 en dezelfde onderneming te doen, maar alles op te splitsen en te werken met verschillende partijen. Het “kost” ons meer tijd, maar we zijn er meer bij betrokken en we kunnen vrij kiezen met wie we samenwerken. Vergelijk het een beetje met bouwen. Je kan kiezen voor sleutel op de deur of werken met een architect en verschillende aannemers.

Tip 3: Doe je huiswerk en kijk na of de onderneming echt wel de ervaringen in huis heeft welke ze beweerde. Gebruik LinkedIn om kort de profielen van zaakvoerder en medewerkers te bestuderen. Je leert er veel van.

Tip 4: Ga je voor een partner welke alles in huis heeft of kies je voor verschillende partners? Het tweede zal je meer tijd kosten, maar je zal beter op de hoogte zijn en meer betrokken zijn.

Tip extra 2: Ben je als opticien op zoek om je beeldmerk en huisstijl ook te laten ontwikkelen of wijzigen dan kunnen we je Maxime van Mosstudio aanraden. Ga naar https://mosstudio.be/ en klik op Mos Design. Top werk en reageert altijd (super)snel!

Online vindbaarheid Opticien

Een aantrekkelijk design van je website is belangrijk. Maar wat minstens even belangrijk is, is de onzichtbare kant van je site. Wees dus zeker dat je site geoptimaliseerd is voor zoekmachines (SEO – Search Engine Optimization). Of beter gezegd toch minstens voor Google!

Je kan een prachtige site hebben, maar als je niet gevonden wordt, is het allemaal voor niets geweest. Vraag daarom het bedrijf waarmee je samenwerkt hoe zij jouw website gaan optimaliseren? Als jij bijvoorbeeld een optiekwinkel hebt in Antwerpen, hoe zorgt het bedrijf ervoor dat jouw site in de Top 3 zoekresultaten verschijnt als iemand zoekt naar “opticien Antwerpen”?

Hieronder zie je het verschil in kliks naar een site op basis van de plaats in de zoekresultaten van google (bron: https://backlinko.com/google-ctr-stats). Als je bovenaan staat in de zoekresultaten klikt 27.6% van alle zoekers door naar jouw website. Nummer 10 ontvangt nog 2.4% van het totaal.

online bezoekers sites opticiens

Keywoorden onderzoek optiek

Bieden ze je ook een copywriter aan om je teksten te schrijven? Top, maar … ga na voor welke “keywoorden” ze ervoor zorgen dat je hoog scoort in rankings. Het is mooi dat je de eerste plaats bereikt voor “Brillekes Antwerpen”, maar misschien wil je liever bovenaan staan voor “Opticien Antwerpen”.

Waarom? Elke maand zoeken ongeveer 320 mensen naar “Opticien Antwerpen”, terwijl de combinatie “brillekes Antwerpen” geen enkele zoekopdracht heeft en dus ook geen bezoekers (en potentiële klanten) naar jouw website zal brengen. Neem dus de juiste stappen om je website te optimaliseren voor de juiste zoekwoorden gerelateerd aan de optiek.

Tip 5: Vraag uw web development partner hoe zij ervoor zullen zorgen dat uw professionele site hoog scoort in Google. Hoewel het enige tijd kan duren voordat dit bereikt wordt, is het belangrijk dat zij een plan hebben om dit te bereiken.

Tip 6: Copywriter? Ja, maar … vraag naar de zoekwoorden en hun zoekvolume waar ze op zullen focussen. Het is fantastisch om voor “brillekes Antwerpen” bovenaan te staan, maar dat is nutteloos als niemand hiernaar zoekt. Vraag daarom naar een overzicht van de belangrijkste woorden en maandelijks zoekvolume. Wedden dat er wel enkele combinaties zullen zijn met het woord “opticien” 👀.

Website beheren

Je zit nog in de introductiefase en momenteel loopt alles vlekkeloos met de partner wie je website graag wil bouwen. Maar denk toch al even verder dan vandaag en zorg ervoor dat jij:

  • Eigenaar bent van de domeinnaam. Je kan deze eenvoudig registreren (als deze nog vrij is uiteraard) bij Combell (https://www.combell.com/nl/).
  • Effectief eigenaar bent van de ontwikkelde site en dat hier geen discussie over bestaat. Kijk dus even de kleine letters van het contract na!


Tip 7
: Zorg dat jij eigenaar bent van de domeinnaam en dat je jouw professionele website kan beheren zoals je zelf wil.

Professionele website laten maken

Top … als zelfstandige opticien heb je een betrouwbare partner gevonden om je site te ontwikkelen en welke deze zal voorzien van een top design, SEO optimalisatie en jouw online naamsbekendheid verbeteren. Nu is het tijd om in de fase van de site-ontwikkeling te stappen.

Webdesign

De belangrijkste aspecten van je webdesign waar je als opticien rekening mee dient te houden zijn:

  1. Een duidelijke structuur.
  2. Gebruiksvriendelijkheid.
  3. Aantrekkelijke Layout.
  4. Snelle laadtijden.
  5. Responsive Ontwerp.

Maak een duidelijke menu indeling en logische onderlinge verwijzingen tussen pagina’s. Kijk naar websites van concurrenten in de optiekbranche welke hoog ranken om inspiratie op te doen. Als ze hoog ranken wil dit waarschijnlijk zeggen dat ze een webdesign hebben dat hun klanten aanspreekt.

Gebruiksvriendelijkheid

Hou de lay-out van de site zo eenvoudig mogelijk! En zorg er zeker voor dat je een ssl-certificaat hebt (normaal gezien standaard, maar toch … vraag ernaar). Een ssl-certificaat zorgt voor de s achter http … en staat voor secure. Een zoekmachine gaat je er anders op afrekenen.

Aantrekkelijke Layout

Waak erover dat je webdesign aansluit bij je huisstijl en laat deze beoordelen door anderen.

Tip 8: Laat tijdens de ontwerpfase het design beoordelen door verschillende mensen en pas aan indien nodig.

Snelle Laadtijden

Om te testen of je site (de server) voldoet kan je de snelheid via volgende link https://pagespeed.web.dev/ nakijken. het geeft je inzicht voor zowel mobiel als desktop.

Tip 9: Test de laadtijd van je servers voor je website via https://pagespeed.web.dev/ en kijk of er issues zijn bij het laden op smartphone of desktop.

Responsive Ontworpen

Responsive ontworpen wil zeggen dat de site zich goed aanpast aan het scherm welke de bezoeker gebruikt. Met andere woorden werkt deze goed op desktop, tablet en mobiel.

De meeste CMS sytemen zijn voorzien dat de layout, afhankelijk van het scherm, kunnen aangepast worden. Kijk na of je site even aantrekkelijk is op al deze schermen.

Mogelijkheden Website

Enkele zaken waar je niet onmiddellijk aan denkt, maar waar je best voor zorgt:

  1. Pop-ups: Zorg ervoor dat je vlot pop-ups kan maken. Een pop-up is een klein venster welk opent wanneer je op een bepaalde pagina bent. Je kan dan bijvoorbeeld tijdens je vakantie een pop-up op je site gebruiken om te laten weten dat je met vakantie bent.
  2. Landingspagina’s: Een landingspagina is enorm handig welke je kan gebruiken voor bepaalde campagnes en welke dient om een klant aan te zetten tot “iets”. Bijvoorbeeld adresgegevens achter te laten, te klikken op een knop waardoor bezoekers rechtstreeks op een bepaalde pagina op je site terechtkomen.
  3. Google Analytics: Vraag zeker dat je site gekoppeld is aan Analytics. Hiermee kan je opvolgen hoeveel bezoekers er naar je site komen, waar deze bezoekers vandaan komen, via welke platformen, welke pagina’s het meest worden bezocht, hoeveel keer op een bepaalde knop wordt geklikt, …
  4. Webshop: waar je dan je producten online kan verkopen.


Tip 10
: Zorg ervoor dat je als zelfstandige opticien ook volgende hebt voor je website: Google Analytics gekoppeld, Pop-ups, landingspagina’s en eventueel een webshop.

Zo … de site is ontwikkeld. Nu kan jij je richten op je online klanten, je online marketing en zorgen dat je site ook omzet gaat genereren … maar eigenlijk begint het verhaal nu pas. Om er een succes te maken zal je verder aan optimalisatie dienen doen (en blijven doen).

Tips & Tricks voor opticiens

Hieronder de Tips & Tricks welke doorheen het artikel werden gegeven.

 

Tips & Tricks

  1. Tip 1: Vraag rond bij mensen welke je kent of ze tevreden zijn over hun websitebouwer of zoek naar visueel aantrekkelijke websites en bekijk wie deze heeft gemaakt.
  2. Tip 2: Bepaal vooraf welk CMS je voor de website wil gebruiken en houd hiermee rekening bij het selecteren van een websitebouwer.
  3. Tip 3: Doe je huiswerk en kijk na of de onderneming echt wel de ervaringen in huis heeft welke ze beweerde. Gebruik LinkedIn om kort de profielen van zaakvoerder en medewerkers te bestuderen. Je leert er veel van.
  4. Tip 4: Ga je voor een partner welke alles in huis heeft of kies je voor verschillende partners? Het tweede zal je meer tijd kosten, maar je zal beter op de hoogte zijn en meer betrokken zijn.
  5. Tip 5: Vraag uw web development partner hoe zij ervoor zullen zorgen dat uw professionele website hoog scoort in Google. Hoewel het enige tijd kan duren voordat dit bereikt wordt, is het belangrijk dat zij een plan hebben om dit te bereiken.
  6. Tip 6: Copywriter? Ja, maar … vraag naar de zoekwoorden en hun zoekvolume waar ze op zullen focussen. Het is fantastisch om voor “brillekes Antwerpen” bovenaan te staan, maar dat is nutteloos als niemand hiernaar zoekt. Vraag daarom naar een overzicht van de belangrijkste woorden en maandelijks zoekvolume. Wedden dat er wel enkele combinaties zullen zijn met het woord “opticien” 👀.
  7. Tip 7: Zorg dat jij eigenaar bent van de domeinnaam en dat je jouw professionele website kan beheren zoals je zelf wil!
  8. Tip 8: Laat tijdens de ontwerpfase het design beoordelen door verschillende mensen en pas aan indien nodig.
  9. Tip 9: Test de laadtijd van je servers voor je website via https://pagespeed.web.dev/ en kijk of er issues zijn bij het laden op smartphone of desktop.
  10. Tip 10: Zorg ervoor dat je als zelfstandige opticien ook volgende hebt voor je website: Google Analytics gekoppeld, Pop-ups, landingspagina’s en eventueel een webshop voor je klanten.

 

Extra Tips & Tricks

  1. Tip Extra 1: Ga je voor WordPress als CMS, volg dan een korte opleiding. Zelf hebben we de opleiding gevolgd bij Koen van de onderneming wolk en kunnen we deze absoluut aanraden! Via https://wolk.be/ kan je meer info vinden over de opleidingsdata.
  2. Tip extra 2: Ben je als opticien op zoek om je logo en huisstijl ook te laten ontwikkelen of wijzigen? Dan raden we je Maxime van Mosstudio aan. Ga naar https://mosstudio.be/ en klik op Mos Design. Top werk en reageert altijd (super)snel!

Conclusie

Je dient met heel wat rekening te houden als je een site laat maken. Met bovenstaande tips & tricks kom je al een heel eind!

Maar als je denkt dat dit alles is … dan kom je bedrogen uit. Een site maken is één ding, zorgen dat je site hoog scoort in zoekmachines is weer iets anders.

Succes met de bouw of herbouw van je site en de verdere professionalisering van je eigen marketing.